الخميس، 10 فبراير 2011

عار عليكم ( كلمات من القلب تثور من اجل الحريه )


عار عليك يا اللى لسة خايف و لسة مطاطى راسك فى الرمل دم الميت شهيد و الاف المجروحين عمرة مكان رخيص ده ثمن دفعوه للحريتك,,,خليى عندك ثقة فى نفسك انت انسان و قادر خلى عندك ثقة فى اخوك اللى طلع و خاطر معاك علشانك و علشانى, و الله عار عليك مستنى ايه علشان تعرف انك بتتهان و كرامتك ضايعة من زمان مستنى ايه علشان تسمع صراخ المتعزبين و انين الجعنين و صراخ المشردين و الام المحرومين و انسان كل ده و لسة مش شايف؟؟ طب مش عارف فى 10 ايام حصل ايه زل و عناد و جبروت و اهانة و طظ فيك وليه خايف من حريتك ....ليه بترجع لورى امشى و زق ادام و ادفع تمن سلبيتك و نومك و خذيك عشرات السنين دلوقتى بتدفع ثمن حريتك...عرفم يخوفوك و الا عرفم يرهبوك ...إحنا شجعان و بدانا و مش هنرجع و الا انت من المستفيدين إللى راضين بزل كل الناس حواليهم علشان يسيدو هما؟؟؟
خايف من المستقبل....انت ايه مدخلتش قسم شرطة ابدا؟؟ مسافرتش برة و عديت على سفارات و على اى شرطة بره تقولك انت مصرى و بيتعمل فيك فى بلدك كدة وكدة احمد ربنا اننا بنحترمك و يمنو عليك بكرامتك؟؟؟
ممشتشى فى الشارع و شفت اد ايه شحاتين و حافيين و عيال مولودين فى الشارع و ميتين فيه ؟؟؟
مرحتش مرة مستشفى و شفت مستوى الدكاترة و الطب بقى عامل ازاى ؟؟
مرحتش مرة اى مؤسسة حكومية تطلع اى ورقة؟؟؟؟
محلمت مرة حلم و لاقيت اإحباط علينا نازل يجلد فىك و فعقلك و فكل حياتكا ؟؟؟؟
مزعلتشى لما لقيت زويل و الباز و غيرهم الوف لما طلعم بره و منهم كتير مهملين فى مصر و فادم اللى بره و انت مش عارف تستفيد من اى علم منهم؟؟
مافيش مرة حسيت انك مش بنى ادم زى اى بنى ادم من حقة يعيش باحترام؟؟؟
انت اكيد سلبى و راضى و دايما ماشى جنب الحيط احب اقولك كل اللى طلعم و اتظاهرهم اتعلمم الحرية من قسوة الظلم عليهم اتعلمم الحرية فى المعتقلات و من الإهانات ناس كان عندعم امل زيك و ماسكتوش و مسمحوش لحد يحطموه ناس عرفت انها بتتهان و حلفت ترد كرامتها و كرامتك انا مصرى و حالف لانزل و اغير حسنى مبارك لو هيكلفنى حياتىى انا مصرة و اقسم بعزة و جلالة الله ماهسيبو يهنى و يعزبنى و الا هاثبتله انى باجى بالكرباج و الله العظيم لهعرفو انى قوى الإرادة و اوقى من كل كلابه و لازم انا اللى اديلو درس فى الكرامة و الكبرياء و الثبوت انا مصر و حالف لاخلى بكرة اجمل من انهردة و انا مصرى وحالف لأخى العالم يحلف بحياتى و يقولى اقوى و اعز انسان على الأرض انا مش هندى و مش صينى و مش فلبينى انا مصرى و و حيات ابويا اللى مات و لابس نظارة كعب كبايا بامراض الدنيا علشان بس يعرف يأكلنى و يشربى و فارق الحياة و مانذكرشى اسمه و حيات الله اللى هبانى عقلى و كرامتى و هبانى البحرين شمال و شرق و اطول نيل فى العالم و عزة الله اللى اللى ادانى صحرة و زرع و كنوز فى الأرض رح أصون كل كنوزى و كرامتى و كل هبات الله و ادافع عنها بروحى و دمى ,,, و عزة و جلال الله لاقاتل كل ظالم و ادافع عن حقى و حق كل غلبان و اكف كلالسلبيين و اصحى كل الضماير و اقول كفايا نوم كفايا خوف كفايا كسل اقسم بالله لأصحى كل نايم و ماتغفلى عين إلا و انا مصر و فخور بمصريتى و انسانيتى مهما كلفنى الثمن انا و الله مصرى و هافضل حى و قوى و صاحى و الا يهزمنى جبان و الا اتعلم بالكرباج و كمان اقسم بعزة و جلالة الله لكل ولادى و احفادى لاخليلهم بكرة احسن شىء و اعلمهم فى احسن الظروف و اخليهم يجم الدنيا براس مرفوعة حالفين بحياتى و عزتى و كرمتى انا المصرى .و الا زل و الا هوان و الا ايساءة مصرى بحب و احترام و كرامة حالف لكمل المشوار

ولكم الشكر ،،،

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اصدقائي في العالم